sub ursae

Sub Ursae

Polecamy naszą najnowszą płytę CD – SUB URSAE Under the Northern Sky, zawierającą wszystkie dotychczas znane utwory polskiego kompozytora epoki Renesansu, Wacława z Szamotuł.

Płyta zawiera również zrekonstruowany, we fragmentach najdłuższy znany utwór Wacława z Szamotuł – Lamentationes, którego światowa premiera nagraniowa ma miejsce na prezentowanej przez nas płycie.

Lamentatio secunda

Join us

Ubi Sunt performance

Ubi Sunt

Performance bazuje na kompozycji chóralnej „Totentanz” Hugo Distlera – kompozytora, pochodzącego z Norymbergi. Zawarte w „Totentanz” elementy sceniczne oraz sposób podjęcia tematu śmierci, wiążą się z koncepcją performatywnego spektaklu Tadeusza Kantora i z jego ideą teatru śmierci. Kompozycja Distlera inspirowana była monumentalną kopią średniowiecznego cyklu obrazów „Taniec śmierci” w Kościele Mariackim w Lubece, stąd też obecność archaizującej stylizacji w warstwie muzycznej i słownej utworu. W “Tańcu śmierci”, podobnie jak u Kantora, umarli wkraczają do świata żywych i podejmują z nimi dialog. W koncepcji performance’u UBI SUNT w miejsce poezji barokowego poety mistycznego Angelusa Silesiusa dzielącej przebiegi instrumentalne i wokalne, pojawiają się fragmenty polskiego moralitetu średniowiecznego “Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią”. Dialog pomiędzy archaiczną stylizacją a współczesną formą muzyczną podejmują kompozycje Wacława z Szamotuł, K. Pendereckiego i R. Straussa oraz swobodne interludia instrumentalne.

Performance muzyczny wpisuje się w główne wydarzenia kulturalne Roku Tadeusza Kantora, organizowane we współpracy Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Domu Norymberskiego w Krakowie, Miasta Krakowa.

Wykonawcy:

Cracow Singers
IMG_5849a

Zespół wokalny działający od 2013 roku, który tworzą zawodowi i doświadczeni śpiewacy. Członkowie formacji biorą czynny udział w festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, realizowali również nagrania płytowe dla Polskiego Radia. Dojrzałość artystyczna śpiewaków przekłada się na wysoki poziom wykonawczy i umożliwia sięganie do różnych gatunków i rodzajów muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej. Zespół uczestniczy czynnie w wydarzeniach kulturalnych Krakowa (m.in. Cracovia Sacra, Muzyczne czwartki we Dworku Białoprądnickim). W Roku Witolda Lutosławskiego, wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, zespół realizował cykle koncertowe Ptasie Plotki, czyli rzecz o muzyce z utworami kompozytora (wykonanie półsceniczne).

Obecnie zespół realizuje projekty interdyscyplinarne we współpracy z wieloma instytucjami kultury, m.in. z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. Cracow Singers zaproszono także do współpracy z Raschèr Saxophone Quartet, z którym krakowska grupa, jako jedna z pięciu zespołów kameralnych w Europie – obok Netherlands Chamber Choir, Swedish Radio Choir, Graz Chamber Choir oraz Collegium Musicale z Estonii – weźmie udział w prawykonaniu utworu Lery Auerbach.

Album Shakespeare a cappella, nagrany wspólnie ze Stanisławem Soyką, otwiera dyskografię zespołu. Kierownictwo artystyczne zespołu Cracow Singers sprawuje Karol Kusz.

Ensemble Kontraste (Norymberga)
Kontraste_7

Zespół instrumentalny założony w Norymberdze w 1990 r. Wykonuje cały wachlarz utworów muzyki kameralnej. Koncertował we wszystkich centrach muzycznych Europy, brał udział w licznych międzynarodowych festiwalach. Otrzymał wiele nagród – w 1999 r. Wolframa-von-Eschenbacha, w 2000 r. Fundacji Kulturalnej Ernsta-von-Siemensa, w 2004 r. od miasta Norymberga, a w 2007 r. od Akademii Sztuk Pięknych Friedricha-Baura. Zespół współpracuje z wieloma niemieckim rozgłośniami radiowymi, szczególnie intensywnie z Bayerischer Rundfunk. Przykładem autentycznego zaangażowania zespołu jest współpraca z Drugą Szkołą Wiedeńską oraz z dyrygentem Hermannem Beyerem. Wyniki ich wspólnej pracy zostały zarejestrowana na płycie “Ambitus Records”. Zespół koncertuje z takimi artystami jak Anke Vondung, Christoph Pregardien, Salome Kammer czy Vocal Ensemble Singer Pur. eK zdobył międzynarodowe uznanie wykonując na żywo współczesne utwory do niemych filmów. Jest częstym gościem na festiwalach filmowych, w tym na Berlinale, ściśle współpracuje też ze znawcą filmów i dyrygentem Frankiem Strobelem. Zespół współtworzył z teatrem lalek Thalias Kompagnons, kontratenorem Danielem Glogerem i Tafelhalle Nürnberg oklaskiwane w całej Europie przedstawienie “Czarodziejski flet – wyzwanie”.

Barbara Kler – dyrygent
Bild 011AMH

Wszechstronnie wykształcona polska dyrygent młodego pokolenia. Studiowała astronomię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz teorię muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie.

Absolwentka Universität Mozarteum w Salzburgu oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu (dyrygentura i fortepian). Kształciła się pod kierunkiem takich mistrzów jak Dennis Russell-Davies, Uroš Lajovic (dyrygentura symfoniczna), Erwin Ortner (dyrygentura chóralna), Imré Rohmann (fortepian) czy Konrad Leitner (dyrygentura operowa). Doświadczenia zbierała jako zastępca chórmistrza w Niemieckim Teatrze Narodowym w Weimarze, jako akompaniatorka i pianistka w studiu operowym Les Jeunes Voix du Rhin Reńskiej Opery Narodowej (Opéra National du Rhin) w Strasburgu oraz jako asystentka chórmistrza na festiwalu Salzburger Festspiele.

W latach 2008-2011 pełniła funkcję zastępcy chórmistrza w Komische Oper w Berlinie. Była stypendystką m.in. Fundacji Ryszarda Wagnera (2005) i akademie musiktheater heute (Fundacja Deutsche Bank, 2009-2011) – międzynarodowego programu zajmującego się tworzeniem nowych form teatru muzycznego. Od 2009 roku jest asystentką chórmistrza na Festiwalu Wagnerowskim w Bayreuth. Jako dyrygent współpracowała m.in. z festiwalami muzyki współczesnej Ostrava Days (Czechy) i Chiffren (Schleswig-Holstein), festiwalem nowych form teatralnych 100° Berlin oraz z international Ensemble Modern Academy (festiwal Klangspuren w Schwaz, Austria).

Począwszy od 2011 roku pełni funkcję chórmistrza i dyrygenta opery w Kilonii.

Ada Bystrzycka – światło

Z wykształcenia Magister Sztuki, ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na kierunku Rzeźba, jest zatem rzeźbiarką. Jedną z jej pasji (na stronie napisane, że z upodobania)  jest reżyseria oraz realizacja światła podczas teatralnych spektakli i koncertów.

Zajmuje się również scenografią współpracuje z kabaretem Loch Camelot oraz krakowskimi scenami muzycznymi i teatralnymi.