Tabulatura Joannis de Lyublyn
Tabulatura Jana z Lublina należy do najważniejszych źródeł europejskiego dziedzictwa muzycznego. Na 260 kartach spisano ponad 234 kompozycji, w ogromnej większości o charakterze liturgicznym, ponad 250 praktycznych przykładów muzycznych i traktat teoretyczny. Po tabulaturze watykańskiej, to drugi największy zbiór muzyki na organy w szesnastowiecznej Europie, będący kompendium ówczesnej sztuki muzycznej. Tabulatura nie powstawała w artystycznej próżni i sama w sobie świadczy o ogólnej bardzo wysokiej kulturze i bardzo zaawansowanej praktyce organowej w czasach Złotego Wieku na terenach Pierwszej Rzeczypospolitej.
Płyta CD zawiera wybór kompozycji uzupełniony o części chorałowe z Graduału Jana Olbrachta.
Wykonawcy
Liliana Pociecha – sopran
Katarzyna Freiwald – alt
Piotr Szewczyk, Piotr Windak – tenory
Karol Kusz, Łukasz Dziuba – basy
Agnieszka Budzińska Bennett – prowadzenie Cracow Singers
Andrzej Szadejko – organy
Lista utworów
1. Nicolaus Cracoviensis (ca. 1540) Preambulum in d
2. Nicolaus Cracoviensis – Vesel schÿa polska Corona N.C.
Missa votiva
3 – 5. Kyrie cum iubilo
6 – 8. Gloria Spiritus et alme
9 – 11. Credo
12. Sanctus solemne
13. Agnus solemne
Pieśń Zdrowaś bądź Maryja
14. Nicolaus Cracoviensis – Ave Jerarchia
15. Anonim – Pieśń o czworakim przyjściu Pańskim
16. Adam Freytag (15??/po 1608) – Wesoło śpiewajmy
17-31. Pieśni i Tańce
Pieśń o Narodzeniu Pańskim
32-33. Dies est letitie
34. Wacław z Szamotuł (ca. 1524-ca. 1560) – Pieśń o Narodzeniu Pańskim
Posłuchaj fragmentów
Credits
Produkcja: Fundacja Equinum
Partnerzy: Miasto Kraków, Województwo Małopolskie